کد مطلب:43736
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
الف ـ چرا حجاب در بيشتر خانوادهها كم رنگ شده است؟ ب ـ چرا بعضي از خانوادهها بيش از حد پاپبند هستند؟
پرسشگر محترم! انحرافات اجتماعي و ترويج فساد، فحشا و بدحجابي در بين جوامع، از طرف افراد ناآگاه و فاسد، مشكلي است كه همواره از آغاز آفرينش انسان بوده و هست و پيامبران بزرگ خداوند و اولياي الهي هميشه با اين گونه مشكلات و ناهنجاريها روبرو و درگير بودهاند.
قرآن كريم نه تنها دربارة حفظ و رعايت حجاب اسلامي به انسانها توصيههاي مفيد و خوبي دارد; بلكه دربارة بسياري از مسائل و مشكلات و ناهنجاريهاي غير اخلاقي بشريت هشدار داده و توصيههاي فراواني فرموده است و براي اين امر افزون بر يكصد و بيست و چهار هزار پيامبر كه برخي از آنها كتابهاي آسماني همراه داشتند، امامان و پيشوايان معصوم: علمأ و دانشمندان اسلامي و عوامل ديگري را براي هدايت و تربيت انسان قرار داده است; ولي با اين حال برخي از انسانها به خاطر عللي به دنبال گناه رفته و مرتكب ناهنجاري و خلاف فرمانهاي خداوند ميشوند.
برخي از ريشهها و زمينههاي انحرافات و گناهان از جمله بي حجابي يا بد حجابي عبارتند از:
1. جهل و عدم آگاهي; جهل و عدم شناخت نسبت به خدا و هدف از آفرينش و خلقت و آثار گناه و...; زمينه گناه را در انسان به وجود ميآورد و او را به سوي گناه ميكشاند; چنان كه بنياسرائيل به خاطر عدم شناخت خداوند يگانه به حضرت موسيغ گفتند: تو هم براي ما معبودي ]از بت[ قرار بده، چنان كه آنها ]بت پرستان[ معبوداني ]از بت[ دارند. حضرت موسيغ ]در پاسخ آنها[ گفت: شما جمعيتي جاهل و نادان هستيد. (اعراف،138)(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 6، ص 333 / اصول كافي، ج 1، ص 13، دارالكتب الاسلامية، تهران.)
2. سرمايه و ثروت، فقر و تهيدستي; گاهي انسان از استغنا و بي نيازي طغيان ميكند(علق، 6و7; قصص، 58) گاهي فقر و تهيدستي زمينهساز گناه ميشود.(ر.ك: نهجالبلاغه، حكمت 153.)
3. محيط فاسد و جو زدگي و تأثير آن بر افراد جامعه; چنان كه در سوره اعراف، آيه 38، در داستان حضرت موسيغ با بنياسرائيل گذشت كه چگونه قوم آن حضرت تحت تأثير محيط فاسد بتپرستي قرار گرفتند.
4. همنشين نااهل و دوستان بد; (فرقان، 27ـ29; مدثر،45)
پيامبر گراميميفرمايد: المرء علي دين خليله و قرينه; انسان بر دين دوست و همنشين او است.
5. پيروي از رهبران فاسد;(اسرأ، 16; نحل، 100).
6. تحقير و سركوب شخصيت انسان; انسانهايي كه از نظر روحي و رواني شخصيتي متزلزل و دو گانه دارند، براي پر كردن خلاء روحي و رواني خويش هر روز شكل و ظاهري خويش را به گونهاي تزئين ميكند و با احساس كمبود شخصيت در نزد ديگران، به طريق مختلف در رفع و برطرف كردن ظاهري كمبودش تلاش ميكند و از راههايي مانند:
خودنمايي، گرايش به مُدگرايي و جو گرايي و... براي جبران خلأ دروني خود به هر دري ميزند.(ر.ك: بحارالانوار، علامه مجلسي;، ج 72، ص 249، چاپ تهران / گناهشناسي، محسن قرائتي، مؤسسه در راه حق / پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 296ـ462، دارالكتب الاسلامية، تهران.)
براي مقابله و پيشگيري از ناهنجاريهايي مثل بد حجابي، فساد و... راههايي وجود دارد از جمله:
1. تقويت باورهاي ديني; به گونهاي كه خداوند را در همه امور و كارها حاضر و ناظر بداند و از گناه پرهيز نمايد.
2. زنده كردن فرهنگ اصيل اسلامي و شناساندن حجاب به عنوان يك ارزش قرآني و ديني.
3. امر به معروف و نهي از منكر; كه بهترين روش مبارزه با انحرافات و ناهنجاريها، نظارت عمومي و امر به معروف و نهي از منكر ميباشد. قرآن كريم ميفرمايد: همانا كساني كه چون در زمين به آنان توانايي دهيم، نماز برپا ميدارند و زكات ميدهند و به كارهاي پسنديده وا ميدارند و از كارهاي ناپسند باز ميدارند و فرجام همه كارها از آن خداست(حج،41)
4. شناساندن الگوهاي شايسته و برتر; برخي از زنان جامعه امروزي با وجود الگوهاي شايسته و برتر، به خاطر عدم شناخت آنها، متأسفانه به دامن الگوهاي مبتذل و ناهنجار پناه ميبرند و دچار سرخوردگي شده و منزوي ميشوند.
خداوند متعال به پيامبر اكرم ميفرمايد: ]اي پيامبر[ بگو: اگر خداوند را دوست ميداريد، از من پيروي كنيد.(آلعمران،31) و...(ر.ك: حجاب از ديدگاه قرآن و سنت، فتحيه فتاحيزاده، ص 180ـ189; دفتر تبليغات اسلامي / مسأله حجاب، شهيد مرتضي مطهري، انتشارات صدرا.)
ب ـ مقيد بودن و پايبند به حدود الهي، از جمله حفظ حجاب، ريشه در اعتقاد و ايمان راسخ خانوادهها، به نقش احكام الهي در سعادت انسان دارد; روشن است همان گونه كه افراط و تفريط در هر كاري زيان دارد، پايبندي بي حد و اندازه، در حجاب نيز ممكن است اثرات معكوسي داشته باشد; از اين رو، شايسته است به همان اندازهاي كه اسلام مشخص كرده، عمل نمود; چنان كه در آيات 31 و 32 سورة مبارك نور اندازه و حدود حجاب بيان شده است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.